Tips och trix

CIMG4005

Här ska vi försöka lägga ut enkla men viktiga tips! Det finns många åsikter om det mesta men om du som nybörjare följer tipsen så ska det förhoppningsvis fungera.

Om du funderar på vad du ska köpa för produkter och reservdelar kan du med förtroende vända dig till Robban Eriksson på Gerhardsson  han är ett vandrande uppslagsverk och kommer att hjälpa dig tillrätta!


Personlig utrustning

Du bör använda en lätt hjälm av integraltyp och skyddsglasögon.
Nackskydd finns i flera varianter och Moveo brace verkar vara ett av de bättre. Om du använder nackskydd ska hjälm och skydd passa ihop.
Handskar i skinn, det finns smidiga arbetshandskar till bra pris. Handskar i olika plastmaterial rekommenderas inte eftersom de kan orsaka brännskador på händerna vid omkullåkningar.
Helt skinnställ för speedway eller supermoto är det bästa du kan ha men det går ganska bra med tvådelat skinnställ eller en hel overall till exempel en svetsoverall i kraftig bomull som håller skydden på plats.
Crossbyxor och tröja fungerar dåligt eftersom tröjan inte sitter på plats om du ramlar, det är lätt att få tråkiga och helt onödiga skrubbsår.
Skyddsväst med helt fram och bakstycke. Delat framstycke skyddar inte bröstet lika bra om du kastas mot framgaffelns övre del.
Vadderade skyddsbyxor och suspensoar.
Speedway eller crosstövlar med släpsko. Observera! Remmen till släpskon får inte vara för stark, om du skulle fastna ska remmen gå av!
Hörselproppar.

Om det finns plats under skinnstället kan du naturligtvis ha extra armbågsskydd och knäskydd.


Anpassa cykeln

Du ska anpassa din cykel efter din storlek.
Styret, sadeln och högra fotpinnen skall vara personligt anpassade efter varje förare. Styret, sadeln och höger fotpinne skall samverka för att du som förare ska ha lättare att köra. Din längd avgör, och är du lång ska du ha en låg fotpinne och hög sadel. När du står på fotpinnen och för fram underkroppen så ska du precis känna sadel och ramrör högt upp på insidan av låret. När du fått sadel och fotpinne rätt kan du justera styret efter önskemål. Justeringen av styret kan vara mycket personlig men det får inte vara så lågt och tillbakadraget att du stöter emot vänster ben när du går fram på cykeln och ska sladda.


Transmissionskedjan och den bakre kedjan

Det är viktigt att sköta transmissionskedjan eftersom du kan skada både dig och cykeln om den brister. Ha gärna 4 kedjor som du byter med!
Efter varje träningstillfälle bör du ta av kedjan och lägga den i avfettning, efter avfettning kan du skölja av den i så varmt vatten du orkar och hänga upp den för torkning, när den svalnat kan du kolla att kedjan är bra genom att dra kedjan hängande över pekfingret, den ska gå mjukt och smidigt och om det hackar till så är det en länk som håller på att skära ihop. Kasta i sådant fall kedjan. Efter kontrollen kan du ”koka” kedjan i Putoline kedjevax ( billigt och pålitligt) på en kokplatta. När det slutar bubbla är kedjan klar. OBS! det får inte vara för hög temperatur för då kan vaxet slå eld. Ryker det är det för varmt. Låt kedjan svalna. Under körning så är en central kedjesmörjare bäst men det går också att underhålla kedjan med kedjespray! Observera, du ska spruta kedjespray på lederna båda sidor och inte på rullarna! Om du behandlar kedjan så här så får du en mycket lång livslängd på kedjan och risken för haveri minskar. Du behandlar den bakre kedjan på samma sätt men med längre intervall. Vi rekommenderar Reginas kedjor.


Kedjespänning

För att inte kedjan ska hoppa av och orsaka skador på dig och din cykel är det viktig att ha en korrekt kedjespänning. Kedjan får inte vara förspänd som man spänner en fiolsträng utan ska ha en viss frigång. Du kollar frigången genom att ta tag i kedjan och föra den upp och ner, transmissionskedjan kan ha en frigång på 15-20 mm. och den bakre kedjan kan ha en frigång på 15-25 mm.


Kopplingen

Lamellerna skall tas ur efter varje träning och rengöras. Är lamellerna ojämna kan du på ett plant underlag och ett ark slippapper  120 kornstorlek försiktigt slipa lamellerna så att de blir som nya, minsta tjocklek kan vara 3,5 mm. Gör en occilerande rörelse och flytta hela lamellen i handen tills du flyttat ett varv. Det  är viktig att du spänner fjädrarna så att du inte bränner upp kopplingen detta kan du kontrollera genom att testa några starter, blir koppling varm så att du inte kan ta på den håller du på att bränna lamellerna. Det finns flera olika  hårda fjädrar 2,0 mm, 2,2 mm, 2,5 mm. beroende på hur hårt du vill att kopplingen ska ta. Smörj urtrampningslagret, den lilla kulan med en liten sprayning in i hålet när du tagit ur svampen. När du monterat tillbaka lamellerna och skruvat till lite lätt med fingrarna ska du spänna fjädrarna  med mejsel 5-6 hela varv, tryckplattan ska öppna jämnt när du trycker in kopplingshandtaget. Snurra och justera.


Oljebyte

Byt gärna oljan efter varje träning eller högst två träningar.
Oljan skall tömmas när motorn är varm, direkt efter sista körningen för dagen. Anledningen till detta är att partiklarna som ska ut ur motorn för att minska slitaget faller ner och lägger sig på botten av motorn och inte följer med oljan ut om du låter motorn stå innan du byter. Lämplig oljenivå är 1 cm. max 2 cm. under övre slanganslutningen på nivåslangen, inte lägre. Det finns flera bra oljor och vi rekommenderar olja baserad på Ricinolja ur miljösynpunkt.


Luftfilter

Skumgummifiltret skall rengöras och det är viktigt att rengöra förgasare och filtrets gummihals innan du tar bort det. Det får inte komma in ett enda sandkorn i insuget. Ta bort filtret och gör i ordning en burk som är något större än filtret och fyll till lämplig nivå med avfettningsmedel. Håll i filtrets gummihals och pumpa upp och ner i avfettningen, det får inte rinna in avfettning och smuts i filtret. Skölj filtret med varmvatten på samma sätt som med avfettningen. slutligen spolar du filtret under kranen med varmvatten, spola inifrån och ut ur filtret. Krama ur vattnet ur filtret och låt det torka. När filtret torkat kan du spraya det med KN filterolja. Var försiktig, det blir lätt för mycket filterolja. Det ska vara en lätt röd ton över hela filtret när du är klar. Det är bra att ha flera filter så att du enkelt kan byta mot ett nytt som du tidigare rengjort och sprayat. Om avfettningsmedlet stått några dagar kan du försiktigt hälla bort det rena medlet och använda det igen, släng bottensatsen.


Förgasare

Förgasaren är en mycket känslig del på cykeln och du måste vara varsam när du skruvar på den annars är det lätt att gängorna går sönder. Förgasaren skall rengöras för att fungera tillförlitligt. Använd gärna filter på slangarna för att undvika driftsstörningar. Om det är avlagringar på trotteln är det dags att göra rent och det ser du när du skruvar bort luftfiltret och tittar in i insuget. OBSERVERA! gör rent förgasaren utvändigt innan du skruvar bort filter och förgasare eftersom ett enda sandkorn som ramlar ner i insuget ökar slitaget på motorn dramatiskt. Ett bra preparat som löser avlagringarna är WD40. Ta isär förgasaren helt spraya på WD40 , torka med tygtrasa och blås rent delarna, du kan använda Tops för att komma åt överallt. Tygtrasa är bättre än papper eftersom det kan bli pappersrester kvar i förgasaren.


Hjulen

Observera! rikta aldrig högtrycket mot hjullagren när du tvättar! Det trycker in vatten i lagren och de blir förstörda av rost!

Ta för vana att med jämna mellanrum kontrollera hjullagren. Du känner om ett hjullager är slitet eller rostigt genom att vrida på distanserna när hjulet är losstaget från cykeln. Det ska gå helt jämnt och fint, känner du några små små hack är lagret slut. Byt lagren. Samtidigt som du kollar lagren skall du kolla ekrarna. Detta gör du genom att knacka försiktigt på ekrarna med något verktyg, man kan säga att du stämmer ekrarna genom att lyssna på ljudet från knackningarna, det ska vara samma klang från alla ekrar på en sida och om någon har en dov klang kan du försiktig dra efter på ekernippeln. Det är lätt att kontrollera fälgarnas rundhet när du tagit av däcket. Sätt bara tillbaka hjulet i fram eller bakgaffeln, montera ett buntband mot fälgbanan och snurra på hjulet. Rör sig fälgbanan mer än fem millimeter så ska du justera. Sök på Youtube efter en instruktion!


Däcken

Som nybörjare ska du ha ett framdäck med bra mönster och ett slitet bakdäck för att cykeln ska vara lättare att sladda. Däcktrycket fram och bak kan vara mellan o,8 och 1 kg, när du blir duktigare att åka kan du sänka trycket ner till 0,5 kg i bakdäcket för att få bättre fäste. Ett enkelt sätt att låsa fast bakdäcket på fälgen är att skruva 9 mm spetsiga ventilationsskruv genom fälgsidan och in i gummidäcket, minst 4 st. på varje sida. De flesta fälgar har redan hål för dessa skruv.


Fjädringen

Du ska med händerna på styret kunna trycka ihop fjädringen till hälften. Lederna i bottenlänksgaffeln ska dras på så sätt att det bottnar och sedan släppa en aning så att leden går lätt. Lederna ska smörjas med fett. Om du vill finjustera fjädringen kan du klippa extra ringar av tunn innerslang till samma bredd som original gummiringar. Fjädringen ska inte vara för hård utan du ska klart och tydligt se att den rör sig när du kör.


Tvättning

Börja med att dra en plastpåse över luftfiltret så att du inte får in vatten i förgasaren och in i motorn.

Ta bort plastkåpan över transkedja och lameller. Spruta på avfettning på kraftig nedsmutsade ställen och vänta en minut. Du kan tvätta cykeln med högtryckstvätt men se upp så att du inte trycker in vatten i hjullager, styrlager och förgasare. Fortsätt med en svamp och bilschampo i en hink med varmt vatten, skölj av cykeln. Insidan av transkåpan blir mycket kletig av olja så du kan börja med att grovrengöra kåpan genom att skrapa med en Morakniv, avfetta sedan kåpan och vill du ha den riktigt ren kan du tvätta med Yes diskmedel. Ta isär kopplingen direkt efter tvätt så att den inte oxiderar ihop och förstörs.

Gamla svåra avlagringar på motor och motorplåtar tas bort med stålull och Aceton. (Lenie Ivarssons recept)